Ezt a cikket azoknak az újságíró kollégáknak a segítségére írom, akiknek át kell szokniuk a print alapú újságírásról a webesre. A legtöbb kisebb magazin, webes blog vagy egyéb hasonló média WordPress-t motort használ (WP), ezért ilyen szemüvegen keresztül fogom én is pontokba szedni, hogy mire ügyeljenek, milyen buktatókkal találkozhatnak a mindennapi cikkezés során. Egy kitűnő, témába vágó cikket olvashattok angol nyelven itt.
1.) Írjatok folyó szöveggel, nem kellenek a sortörések. Aki a cikket publikálja, majd bekezdésekre bontja, és beformázza. Egy átlag cikk kb. 3-5000 karakter, de legalább 2000, legfeljebb 10 000 karakter legyen. Alcímekkel érdemes 1000-1500 karakterenként elválasztani a gondolatokat. Csak H2-H6 címeket használjatok bekezdés címként, H1-ből csak egy lehet, az pedig a cikk címe lesz. A webes cikkekben rövidebb, egyszerűbb mondatszerkezetek használjunk mint az újságban. Kerüljük a barokk körmondatokat.
2.) A képek ne legyenek nagyobbak mint 1MB. Felesleges olyan képeket feltölteni, amelyeket az olvasó képernyője nem tud megjeleníteni. A képekhez rendeljetek „Helyettesítő szöveget” (alt tag) és „Címet” is, ezek kapcsolódjanak a képhez. Ha a képen Kabos Gyula látható, akkor a kép címe Kabos Gyula legyen, vagy „Kabos Gyula ellenőrzi az e-mail fiókját”. Ez SEO szempontból is fontos. Legjobb a webp vagy jpg kiterjesztésű kép, kerüljük a git és a png képeket. Ne felejtsd el a „Kiemelt kép” beállítását sem. A Kiemelt kép lehet a cikk egyik képe, de lehet olyan kép is, ami nem szerepel a cikkben.
3.) Használjatok hivatkozásokat más cikkekre! Ez a lehetőség nem adott a papíron de weben igen, éljünk vele! Keressünk a tartalomhoz kapcsolódó cikkeket / forrásokat, és linkeljük be őket. Sokkal hitelesebb a cikk, ha hivatkozik más releváns tartalomra. (Az sem feltétlenül baj, ha eltérő nyelvű a linkelt tartalom.) Kb. 1000 karakterenként egy linket helyezz el! A legjobb, ha vegyesen vannak külső (más weboldalakra) és belső (ugyanezen oldal másik cikkére) linkek.
4.) Használjátok a „More” szeparátort a bevezető szöveg (header) elválasztására. A „More” szeparátor feletti részt több helyen is használja a WP. A header 3-500 karakternél ne legyen hosszabb. Ha lehet, töltsétek ki a „Kivonat” („excerpt”) mezőt is. A kivonat (excerpt) mezőbe csak tisztán szöveget írhatunk, a html formázásokat a WP kiszedi. Ha más dokumentumban írjátok meg a cikket (pl. Wordben), majd másolással teszitek be a WP szerkesztőjébe, ügyeljetek rá, hogy a formázást ne hozza magával a cikk! Formázás nélküli beillesztés Windows alatt: Ctrl + Shift + V, Mac alatt: Shift + Option + CMD + V
5.) A papír alapú médiában nincs jelentősége, de a weben törekednünk kell a SEO szempontok figyelembe vételére. Törekedjünk rá, hogy a cikk lényegi mondanivalója (a „kulcskifejezés”) szerepeljen a cikkben legalább 3-5 alkalommal (bekezdésenként legalább egyszer). Ellenben kerüljétek a kulcsszavak zsúfolását, tehát minden mondatban ne szerepeljen a kulcskifejezés. Példa: ha a cikk témája a Cannes Nemzetközi Filmfesztivál, akkor a „Cannes Nemzetközi Filmfesztivál” szerepeljen kb. 1000 karakterenként egy alkalommal (azaz: egy átlagos 3000 karakteres cikkben 3 alkalommal). Lehetőleg a cikk fő témája (kulcskifejezés) szerepeljen a cikk címében.
6.) Minden cikkek címkézzünk! Ha valaki rákeres, a WP rendszerében egy kulcsszóra, a címkék segítenek a találatokban. Törekedjünk a weboldal belül a címkék közötti konzisztenciára. Ehhez a cikkhez pl. passzolna a „WordPress”, „útmutató”, „cikkírás” címke.
7.) SOHA NE HASZNÁLJUNK CSUPA NAGYBETŰT, vagy feleslegesen vastagított betűt. A legtöbb modern böngészőben már van helyesírás-ellenőrző, jellemzően nem téved. Vegyük figyelembe az ajánlásait. A webes cikkeknél nem probléma, ha hozzányúltok helyesbítési céllal a cikk publikálása után. Inkább javítsuk a pontatlanságot, mintsem ott maradjon örökre. Egyetlen dolgot ne módosítsatok publikálás után: a cikk címét. Ez ugyanis a cikk elérési útjának (URL-jének) a módosulását jelenti, aminek az lesz a következménye, hogy kívülről nem lesz elérhető a cikk ugyanazon a címen.